Når foto møter treverk 

Del 1
-

-Sluttprodukt-
Modell: Chucki

Denne oppgaven går ut på å ta bilder, bearbeide de ved hjelp av digitale verktøy og overføre de på treverk. I del en av denne oppgaven skulle jeg ta fem forskjellige bilder (dokumentar eller kunst bilder), og så velge ut det bildet vil like best.

Inspirasjon

Nhu Xuan Hua Fashion Pictorial Photographs – Fubiz Media
Nhu Xuan Hua
https://no.pinterest.com/pin/551831760582849565/
Bilderesultat for window light photography
Kristin Manson
https://seek.rs/image/38790/pstronga-hrefhttp
wwwflickrcomphotosrocketequalslov
Jeg fikk inspirasjon fra disse to bildene, fordi de fremstiller et budskap og bildet til høyre har en veldig estetisk skyggevirkning. Begge motivene er tydelig icenesatte, som gjør de til kunst fotografier.




Idè 

Ideen min var at jeg ville at bildet mitt skulle ha et slags budskap, og jeg ville at det skulle være hemmelighetsfull. Det viktigste for meg var at bildet skulle være etetisk og fint å se på, noe lys/skygge kontrasten ofte skaper.

Som sett i bildene jeg valgte som inspirasjon, ville jeg at bildet mitt skulle ha et gjemt budskap og at det skulle være hemmelighetsfull og her kommer det med skygge, skygge skper ikke bare kontraster men gjør at bildet blir mer hemmelighetsfull og skaper litt dramatikk. For meg var det også viktig at bildet skulle være estetisk, som er grunnlaget til hvorfor jeg valgte å fotografere min estetiske katt, Chucki. Chucki har mørkegrå og hvit pels som skaper kontrast, noe jeg visste ville gjøre bildet mer spennende. Jeg valgte å ta kunstfoto for å fremheve et budskap, noe som ellers er veldig vanskelig med katter, siden det er vanskelig å fange deres følelser. Og i bildene mine ville jeg at budskapet skulle være at katter 
Jeg tok også noen dokumentar bilder, og så mange som tre ble med i bildeserien min men jeg fokuserte for det meste på kunst bilder selvom ikke mange av de blei med i bildeserien min.


Alle bildene nedenfor er tatt i rå fil, jeg tok de i denne formaten for å ha mulighet til å stille skarphet, hvitbalanse, skygger og skaphet i bildene mine, altså redigere de i etterkant. Kvaliteten blir bedre når man bruker rå fil. Altså når du tar bildet i rå fil, blir alt som kamera ditt fanger tilgjengelig og det er helt opp til deg hva du vil gjøre med det videre. Mens jpg fil krever mindre arbeid, man trenger ikke å gjøre så mye etterarbeid. Jpeg filer tar også mindre plass, som er spesielt bra når man ikke har så mye plass på minnekortet og skal ta mange bilder, men desverre så kan man nesten tenke seg at når bildene tar mindre plass så vil de også være litt mindre = dårligere kvalitet. 


Enkelt forklart: 
Rå format har mer detaljer, og man kan endre mer på dem, men de tar om mer plass. 
JPEG er komprimert og tar opp mindre plass. 

Modell: Chucki

Bildet er icenesatt (briller) som gjør at det er et kunst bildet.

Hovedfokuset i bildet er utenfor det gyldne snitt, det er både lys-skygge kontras og lys/ mørkkontrast i bildet som skaper spenning og gjør bildet mer innteresant. 

Isoen er 1600, for å få inn mest mulig lys.
Lukkertiden er 1/124, fordi dyr er uforutsigbare, så de kan bevege på seg når som helst, så det er viktig å ha lav lukkertid.                           
Blenderåpningen er f/4,2, for å slippe inn mest mulig lys. 



Modell: Chucki



Modell: Chucki
Bildet er icenesatt (speilet) som gjør at det er et kunst bildet. 

Blikkfanget er ligger i det gyldne snitt som skaper en slags balanse og gjør at bildet er fint å se på. Det er formkontrast, noe det rundet speilet og de rette linjene i vinduet skaper. I bildet er det også lys/mørk kontrast. Kontrastene skaper spenning og gjør bildet mer estetisk 

Isoen er 400, for å unngå støy,
Lukkertiden er  1/1000, (se begrunnelsen i bildet over),
Blenderåpningen er  f/4,5 for å slipper inn mest mulig lys.




Dette er et dokumentar bildet.

Bildets hovedpunkt er utenfor det gyldne snitt. Bildet inneholder organiske linjer og mørk/lys kontrast som skaper spenning.

Isoen er 800, for å slippe inn mest mulig lys men samtidig unngå støy,
Blenderåpningen er f/4, for å slippe inn mest mulig lys
Lukkertiden er 1/800, (se begrunnelsen i første bildet)




Modell: Chucki

Dette er et dokumentar bildet.

Bildet har både organiske og statiske linjer og mørk/lys kontrast som skaper spenning og gjør bildet mer spennende.

Isoen er 1600 for å få inn mest mulig lys,
lukkertiden er 1/250, (se begrunnelsen i første bildet)
Blenderåpningen er f/4,5, for å slippe inn mest mulig lys.






Bildet av Randsfjorden

Dette er et domkumentar bildet.

Bildet har mange organiske og statiske former, som skaper formkontrast og fargene i bildet skaper lys/mørk kontrast. Det kontrastebe gjør er at de skaper speanning i bildet.

Isoen er 200 for å unngå støy. Blenderenåpningen er er f/16 for å få mye dybdeskarphet. Lukkertiden er 1/3, for at mest mulig skal være i fokus.


-Sluttprodukt-

Jeg valgte dette bildet som sluttprodukt fordi lys-skygge kontrasten gjør bildet veldig estetisk og fint å se på. 
Når jeg redigerte dette bildet så tok jeg å forminsket litt eksponering og kontrast for å skape mer kontrast i bildet og for at det ikke skulle være for lys. Så forhøynet jeg høylys, skygger og hvitfargen for å få fram detaljene på den hvite pelsen til min estetiske pus.


Forklaring av kamera innstillinger:
ISO:
Isoen er lysfølsomgeten i kameraet. Om man skrur den opp blir bildet lysere, men også mer kornete. Så man må alltid prøve å ha isoen så lav som overhodet mulig. Så jo mindre iso. jo mindre kornete blir bildet.

Blenderåpning:
Det er dybdeskaprpheten og jo lavere lavere blenderåpning rallet er, jo mindre området er i skarp/fokusert og omvendt.

Lukkertid:
Lukkertid er tallet som angir hvor lenge sesnsoren bak speilet bil eksponert for lys. Det tallet angis som oftest i bråkdeler (1/200). Jo høyre lukketid, jo mer lys slippes inn.

Del 2:
 Monogram
Monogram er en grafisk logo/figur som oftest av initialene til den som eier den. Monogram brukes som oftest som eiermerke eller en signatur.

Mine monogram




Dette er monogrammene jeg lagde, det første monogrammet er statisk mens de to andre er organiske. Jeg valgte (bildet til høyre) som min monogram fordi jeg syns den gjenspeiler meg best, siden jeg er en statisk person og fordi dette monogrammet er estetisk og man kan lett se at det er initialene mine. 





  Her er sluttproduktet mitt fra del 1 med monogrammet


Jeg syns bildet med monogrammet ble bra, logoen er ikke altfor synlig som gjør at blikkfanget fortsatt er min estetiske pus. Men likevel er logoen lett å finne og er synlig, den ødelegger ikke komposisjonen men jeg vil nesten si at den forsterker den.

Del 3: 

I denne delen overførte jeg fotografiet av min estetiske pus med monogrammet mitt over på en treplate. 
Jeg startet med å speilvende mitt bildet og så skreiv jeg det ut på et vanlig A4 ark. Så fikk vi utdelt treplater, en hver. Treplaten fuktet jeg med vann, her var det viktig å passe på at treet hadde trukket til seg vann og at ikke det var for mye vann på utsiden. Etter det dekket jeg platen med lim-lakk (golden Gel mediums). Her var det viktig at limet dekke hele platen, eller i hver fall der bildet skulle være, og en måte å sjekke at man har nok lim er å se på dens farge når den er oppå platen, altså hvis platen blir litt rosakjær i seg betyr det at den har nok lim. Så la jeg bildet opp ned på plata, og tok vann over det med en pensel, og passet på at vannet hadde trekt gjennom og at det ikke var noe bobler.(For å få bort bobler loftet jeg arket litt og streket ut boblene.


Når platen hadde tørket, tok jeg å fjernet bort arket med en svamp. Svarten i arket skulle trekkes inn i platen, for at når man fjerna arket så skulle motivet fra arket være igjen på plata. Men i dette tilfelle gikk det ikke, altså det mislykkes. Det mislykkes fordi limmet fungerte ikke på dette treverket som gjorde at fargen ikke kom over til treverket. På grunn av dette skal jeg ikke gå mer i dybden i hva vi gjorde. I det miste lille snuta til chucki syns

Siden det første forsøket som skulle være sluttprodukt mislykke, så tok vi flere utprøvinger, to for å være eksakt. Vi testet ut to andre limlakk, og en litt annerledes metode. Vi brukte Varnish-lim ogvannbasert lim lakk. Denne prossesen begynte som den første prossesen, jeg skreiv ut to A5 bilder som selfølgelig var speilvendt, så vannet jeg treplata og så spredde jeg vanish lim på plata og la bildet oppå. Så brukte jeg en liten pappbit til å spre limet og feste fotografiet på treverket. Så lot jeg det tørke i 5 timer. Det samme gjorde jeg med lakk limet. Når disse tørka brukte jeg en våt svamp, til å våte papiret og så brukte jeg fingra til å gni det bort. Når all papiret var borte, så lot jeg den tørke i et par minutter før jeg tok på glossy lakk. Etter det hårfønet jeg lakke og la på et lag til. 



Her er noen bilder fra prosessen. 

-Sluttprodukt-



Jeg valgte bildet til venstre som mitt sluttprodukt fordi den gir en gammelgs/vitage følelse, er mer etstetisk og fordi det er ikke for mye treverk som treer gjennom, som på bildet til høyre.







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mal meg bort

Hus og folk - Ytre og indre rom

Sideblikk på design: Bordstaffelig